In verschillende leiderschapsprogramma’s die wij uitvoeren komt er veelal een moment dat iemand de volgende vraag stelt: ‘Wat is het beste leiderschapsprofiel?’ Een mooie -en terechte- vraag, waar we graag over in gesprek gaan.
Bij iScreen zijn we er trots op dat we ons MTO-talentmodel, dat vorig jaar ongelooflijk voortvarend is gelanceerd, in 2023 verder kunnen gaan introduceren bij grote, vooraanstaande organisaties. De nieuwe aanpak voor talent in organisaties - waarbij MTO staat voor Mens, Team en Organisatie - heeft na een vliegende start, waar het de beloften waar wist te maken, een indrukwekkend vervolg.
Uit recent onderzoek blijkt dat bijna de helft van de werkgevers geen hoger verloop heeft dan in voorgaande jaren. Wat doen zij beter in het vasthouden van hun talent? Want het aantrekken en aannemen van talent is belangrijk, maar het is zeker zo belangrijk, zo niet belangrijker, dat bedrijven tijd en energie besteden aan het behouden van talent als het eenmaal binnen is.
De Coronapandemie heeft er o.a. toe geleid dat werknemers hun organisatie, carrière en relatie met het werk zelf opnieuw hebben geëvalueerd. In plaats van traditionele, meer transactionele retentietactieken (bijvoorbeeld salaris), blijkt dat werknemers steeds meer een gepersonaliseerde, flexibele en menselijke ervaring op het werk zoeken. Inclusief betere relaties met hun leidinggevende, collega's en teams. Terwijl online communicatie tijdens de pandemie omhoog schoot is tegelijkertijd de persoonlijke verbinding onder druk komen te staan.
De oude manieren om betrokkenheid van medewerker te bewerkstelligen zijn niet meer toereikend om mensen te binden en te behouden. Medewerkers ervaren een werksituatie die zich beperkt tot de transactie arbeid – salaris als onbevredigend, gebrekkig en ongeschikt. Leidinggevenden zullen een werknemerservaring moeten zien te realiseren die veel breder is dan geld, en waar aandacht uitgaat naar persoonlijke en relationele aspecten.
In deze tijd stopt een recordaantal medewerkers met hun huidige werk, of denkt daar tenminste serieus over na. Organisaties die de tijd nemen om er achter te komen waarom - en voorts doordacht handelen - zullen een voorsprong hebben bij het aantrekken en behouden van talent.
Uit onderzoek blijkt dat verloop aanzienlijk minder waarschijnlijk is wanneer interne mobiliteit goed op orde is voor medewerkers. Hier noemen we drie handvatten om de retentie te verbeteren.
Uit het Great Attrition-onderzoek van McKinsey bleek dat 31% van de werknemers die hun baan in de afgelopen zes maanden hebben opgezegd, dit deed om zelf een nieuw bedrijf te starten. In Nederland waren er in 2021 1,1 miljoen mensen met een hoofdbaan als zzp'er, dat is 13% van alle werkenden. Wat kunnen organisaties doen om deze medewerkers te behouden?
Organisaties moeten geen hekken bouwen, maar een drinkplaats bieden. Dat geeft professor Bas Kodden van Nyenrode Business University aan. Inspiratie voor deze metafoor deed hij op in Australië. ‘De boeren hebben daar honderden kilometers land waarop het vee staat te grazen. Het heeft geen zin om daar hekken omheen te bouwen. Te tijdrovend en te kostbaar. Dus ze bouwen drinkplaatsen, en als de boeren die goed onderhouden, dan komt het vee altijd terug naar die plekken.’