In het recente onderzoek van McKinsey naar de ‘Great Attrition’ zei 53% van de werkgevers dat ze een groter vrijwillig verloop ervaren dan in voorgaande jaren, en 64% van de werkgevers verwacht dat dit probleem zal aanhouden of verergeren.
Hoewel deze cijfers hoger zijn dan in de afgelopen jaren, laten ze ook zien dat de andere helft van de werkgevers geen groter verloop ervaart en meer dan een derde gelooft niet dat het verloop zal verergeren. Dit roept de vraag op: wat doen deze werkgevers dan anders om hun talent vast te houden?
Om tot een antwoord te komen heeft McKinsey een reeks analyses, enquêtes en interviews uitgevoerd met werknemers in verschillende sectoren en functies, van vrachtwagen- chauffeurs tot verkopers, om te begrijpen welke factoren het meest direct van invloed waren op retentie (behoud). Hoewel de dimensies die er het meest toe deden in de werknemerspopulaties verschilden, vielen vier veelvoorkomende thema's op bij organisaties die het meest effectief waren in het behouden van hun talent:
Het behouden (en aantrekken) van talent is een grotere uitdaging dan ooit. Om het goed te doen, moet een balans worden gevonden tussen transactionele factoren - zoals beloning en arbeidsvoorwaarden – en relationele factoren - zoals positieve relaties met collega’s en leidinggevenden. Organisaties die dit goed doen, zullen hun talent langer zien blijven en een onderscheidend voordeel hebben ten opzichte van concurrenten.
Een nieuwe oplossing bestaat uit de MTO aanpak: mens, team en organisatie worden betrokken in het revitaliseren van werkenergie. Vanuit het model ziet iedereen in 1 oogopslag hoe natuurlijke talenten zich verhouden tot het werk dat gedaan moet worden. Waar lekt energie weg en waar doe je energie op.
Teamleden bespreken dit inzicht met elkaar en hun leidinggevende en herverdelen het werk zodanig dat het voor iedereen zo veel mogelijk energie oplevert. Ieders talenten zijn herkend, gedeeld én gewaardeerd.
Het MTO-talentmodel voorziet in een taal die talenten en functies analyseert en classificeert met eenzelfde logica. Zo kunnen we mens, team en organisatie op elkaar af te stemmen, ondersteund door een simpel en intuïtief online systeem.”
Er ontstaat een nieuwe energiehuishouding, mensen voelen zich beter. De samenwerkingsrelaties in het werk zijn verdiept en men ervaart sterker een klimaat van veiligheid en vertrouwen.
De leidinggevende voert regie op een helder proces met concrete en tastbare activiteiten en zichtbare resultaten. Ook realiseert de leidinggevende tegelijkertijd minder tastbare en minder zichtbare facetten in de onderstroom: empathie, groepsklimaat, de relatie met elk teamlid en het team als geheel, het creëren van een gevoel van veiligheid.
Organisch, van binnenuit en met elkaar, zo vindt transformatie plaats. Een groei naar meer betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers die met elkaar resultaten neerzetten in een context van vertrouwen en kwetsbaarheid. Leidinggevenden die handen en voeten kunnen geven aan hun eigentijdse rol. Een organisatie die verloop onder controle krijgt én performance op veel fronten verbetert.