In verschillende leiderschapsprogramma’s die wij uitvoeren komt er veelal een moment dat iemand de volgende vraag stelt:
‘Wat is het beste leiderschapsprofiel?’
Een mooie -en terechte- vraag, waar we graag over in gesprek gaan.
Van nature hebben we als mensen de neiging te kiezen voor een leidinggevenden met een duidelijke visie, daadkracht, een zelfverzekerde houding, commercieel en overtuigend. Deze leidinggevenden zijn zichtbaar, komen sterk over en zijn vaak extern gericht. Deze competenties kunnen handig zijn in een leidinggevende functie maar kunnen ook een keerzijde hebben, zoals dominantie of te weinig tijd nemen voor verbinding of reflectie.
Competenties die bijdragen aan goed leiderschap zijn ook context afhankelijk. Geef je leiding aan medewerkers die werken in een productieproces dan is het wellicht handig als je als leidinggevende gestructureerd werkt en ook iets weet over werkprocessen. Geef je leiding aan een afdeling Business Innovation dan zijn creativiteit en strategisch denken wellicht goede competentie om te hebben.
Als we kijken naar wat medewerkers graag willen van hun leidinggevende, is dat een hoge mate van emotionele intelligentie. Iemand die ondersteunt bij hun ontwikkeling. Daar passen leiderschapscompetenties bij als: empathie, organisatiesensitiviteit en reflectie. Dit type leidinggevenden zijn nieuwsgierig naar wie hun medewerkers zijn, ze willen het beste uit hun mensen halen en willen zelf ook leren. Dit soort leiders nemen soms een stapje terug om de ander te laten groeien. Deze competenties zijn een stuk minder zichtbaar in gedrag maar zorgen wel voor verbondenheid en commitment voor het behalen van gezamenlijk resultaat.
Als er gevraagd wordt naar ideale leiderschapscompetenties gaat het daarom vooral om de kracht van het geheel van de diverse competenties en over zelfbewustzijn van de leidinggevende.
Als je medewerkers wilt behouden in deze slechte arbeidsmarkt, kijk dan eens naar de leidinggevenden in jouw organisatie. Zijn ze geïnteresseerd in de mensen? Bouwen ze relaties op en wordt samenwerking tussen afdelingen gestimuleerd? Vraag eens aan medewerkers in hoeverre zij hun talenten kunnen benutten en of zij gestimuleerd worden in hun ontwikkeling en of ze zich verbonden voelen met het team en met de organisatie.
Als we spreken over een ideale leidinggevende, gaat het over bewustzijn van de zichtbare en minder zichtbare competenties. Een leidinggevende die beide type competenties bewust inzet om werknemers en klanten positief te stimuleren -vanuit de menselijke maat.
Wil je meer weten over leidinggeven vanuit verbinding? Kijk dan op www.mtotalentmodel.nl of neem contact op met iScreen